środa, 12 października 2011

Królik w sosie musztardowym


Przepis ten dostałam od moich dziadków, pochodzi z książki "Kuchnia polska". Przyznam się od razu, że jakoś nie po drodze mi było z królikiem – to jakbym słuchała o pysznym chomiku w sosie ;). Ale kiedy po raz kolejny dziadek z rozrzewnieniem wspominał tę potrawę, postanowiłam ją wypróbować. Trochę dziwne miałam skojarzenia, kiedy porcjowałam tuszkę (nie opiszę, bo może obrzydzę ;) ). Rodzina doczekać się nie mogła, obiecałam, trzeba zrobić! Hm, no i powiem szczerze, mam mieszane uczucia, jakoś nie rozkochałam się w mięsie króliczym, moja rodzina i owszem (padło nawet stwierdzenie o "kulinarnym niebie"). Dzieci wylizywały talerze, mąż robił dokładki dokładek, a brat zamilkł obgryzając żeberka:). Sos pyszny, świetnie nadaje się także do kurczaka. 




 Królik
- 1 królik
- 4 łyżki musztardy (najlepiej dijon)
- 1 kostka bulionu warzywnego
- 1 cebula
- 2 ząbki czosnku
- 4 łyżki sklarowanego masła
- 1 łyżka mąki
- 200 ml śmietany kremówki
- sól, pieprz
- zioła prowansalskie
- sok z cytryny
- cukier


Królika umyć, osuszyć, podzielić na mniejsze części. Posmarować musztardą i odstawić szczelnie przykrytego do lodówki na ponad godzinę. W garnku rozgrzewamy masło i smażymy królika na złoty kolor, oprószamy mąką i dodajemy cebulę posiekaną i wyciśnięty czosnek. Podsmażamy ok. 4 minut, mieszając. Wlewamy wodę, ok. 500 ml, dodajemy kostkę bulionową i dusimy na małym ogniu około 50 minut. Pod koniec wlewamy śmietanę i przyprawiamy do smaku ziołami, sokiem, sola, pieprzem i cukrem. Można podać z sałatą. Mi jakoś podpasowały najbardziej buraczki na ciepło, tak po polsku :). Smacznego.

3 komentarze:

badmin65 pisze...

Przyznam się, że nie spróbowałem tego przepisu(ale na pewno sprobuję bo wydaje się być aopetyczny), jednak często "robię" królika i taka moja uwaga, że 50 minut to za krótko na królika (chyba, że młodziutki- to można dusić krócej) , ale normalnie to 1,5 godziny).

Anonimowy pisze...

wszystko ok, ale ja zamiast sztucznej kostki bulionowej, ugotowałabym wywar na kościach i warzywach - lepsze i bez chemii

Basia

Anonimowy pisze...

hej, właśnie dziś zrobiłam na obiad królika z Twojego przepisu i muszę przyznać że wyszedł przepyszny-PALCE LIZAĆ. Wszystkim domownikom bardzo smakował. Dziękuje i polecam ten przepis. POZDRAWIAM